Öland loggbok 2006

Välkommen till

LOGGBOKEN ÖLAND ÅR 2006


"- Dagarna går fort. Det gäller att anteckna efter varje segling - även om det känns skönast att bara sträcka ut sig och sova en stund i skuggan någonstans."


2/7 söndag, Kolmården, avfärd med jollen Clean Baltic II på taket, segel och 50 kilo packning i bilen. Borgholms Flygklubbs stuga blir nattläger. Tack Sören och Erik! En sväng ner till Borgholms Båtklubbs Optimistskola, där Lars Johansson, kursansvarig tar emot. Planering för måndagens mediemöte. Mening är att kursjollarna ska vara med borta vid badhusflotten. Småjusteringar på jollen.


3/7 Måndag, Borgholm. Smålandsnytt, Ölandsbladet, Östra Småland och Barometern är på plats på den gungande pontonflotten kl 10. Medierna har lite svårt med sjögången. Skipper informerar om syftet med vår seglats, som startar på tisdagen: Flytta statens alla isbrytare söderut från Luleå och placera dem utmed svenska kusten, med möjlighet att undsätta en drivande tanker i storm, på väg mot Gotland, Öland eller annan Östersjökust. Stationera två stycken i t.ex. Slite, som också kan vara nödhamn. På kvällen grillparty på flygklubben. Tack! och tack Kennerth Gustafson, som tidigare tog skipper på rekognoseringsflygtur. Bilderna uppifrån kommer till nytta, när jollen ska in i olika hamnar.


4/7 Tisdag, Borgholm. Avfärd 10.22 med startskott organiserat av X99-tävlingsledningen för VM-seglingarna. Tack! Risken finns att skottet som skjuts från piren kan uppfattas som ett återkallande av startfältet ute på banan i Kalmarsund. Nu blir det lyckligtvis inte så. Jollen och skipper, eskorterade av ett tiotal jollar från båtklubbens optimistskola, siktar ut mot seglingens första kryssbensmål - Småland. Sydvinden är len, men helt "fel" för oss. Vi hamnar i Strandtorp, bara 7 km från starten. Nattläger utomhus i kulfånget på en gammal skjutvall från krigstiden. Myggen till våldsam attack under natten. Trots myggnät blir skipper tätt rödbiten.


5/7 Onsdag, Strandtorp. Frukost, morgondopp efter den myggiga och svettiga natten. Fåglarna sjunger i snåren. Paddling ut från den lilla hamnen. Svag sydlig vind, som tilltar längre fram. Sjöbrisen för oss först åter nästan till Småland, där vi gör slag och hoppas på en riktigt lång kuststräcka avverkad. 8,5 timme, efter 3 timmars stiltje kommer sjöbrisen med ett brak och tar oss  lätt omskakande fort i land - endast 4 km söderut på kusten! Halltorps naturreservat. Fint, men ger en lång, het vandring genom skogen upp till stora vägen. Med buss och lift kan jollebilen hämtas. Skön sömn på fina Ekerum. Tack för den.


6/7 Torsdag, Ekerum. Ingen segling p.g.a hård motvind. Köpresa till Kalmar, där bilen passar på att gå läck(!). Snälla killar på Volkswagenverkstan fixar felet i ett kick. Tack grabbar! Åter i Borgholm till jolleskolan, där vi diskuterar hur man gör för att segla i motvind...;0) !


7/7 Fredag, från Halltorpsreservatet, avfärd 9.30. Överraskande vind! INTE från syd denna dag utan från Nordost! Knappt har vi hunnit från stranden så kan centerbordet tas upp och skön läns och slör tar vid. Underbart att i god fart glida förbi Ekerum, Stora Rör, Isbeudde och se Öland från den soliga sidan. Grynnorna utanför Saxnäs passeras också utan missöden. Skarvarna visar var de ligger. Med sina flaggande vingar på tork ser de ut som riktiga sjömärken. Men nu är det plötsligt slut på det njutbara. Medvinden bara dör. Vad ska komma? JO, Stiltje.........!

   Se klippet från Ölandsbron här

Driver sakta mot fantastiska Ölandsbron. Oändligt långsamt glider jollen under den mellan pelare 33 och 34. Värmen i överlevnadsdräkten under flytvästen, känns i det närmaste som outhärdlig tortyr. Bilarna tutar uppmuntrande uppifrån bron. På sydsidan om den möts vi av - just det - en sydlig MOTvind. Det blir åter kryss och vi hamnar så småningom i Möllstorps camping. Där blir det gratis tältning. Tack Ulla! Välbehövlig dusch och pizza i Färjestaden efter att skipper hämtat bilen i Halltorp.

8/7 Lördag, Möllstorp, avfärd  9.22. Låång kryss till Kalmar där vi möter en fet kusttanker i farleden utanför hamnen. Sydvinden luras och vi kommer inte längre än till Eriksöre camping.


9/7 Söndag, Eriksöre kl 10.55 avsegling för att runda revet Bejershamn. Det blir en ny, lite halvtuff upplevelse med den kraftiga sjöbrisen och vi landar efter drygt 3 timmar i Sandberget. Dess anrika pensionat - numera vandrarhem, ger plats för denna uppdatering av hemsidan. Stort Tack!


10/7 Måndag, Ingen segling. Sandbergens vandrarhem. Uppdatering av hemsidan och väntan på bättre vind. 


11 juli. Sandbergen kl 10.30 till Mörbylånga landning 13.40. Drygt 3 timmars kryss i sydlig och gropig sjö. I Mörbylånga mycket folk på badbryggan på piren. Hamnar i simskolan och några barn hjälps åt att dra in jollen till bryggan. Får hjälp att dra den upp på piren. Långa pratstunder med folk, som intresserat lyssnar på den information jag ger om läget med transporterna i Östersjön och hur dålig beredskapen är inför en oljekatastrof.

 

12 juli kl 9.20 ut från Mörbylånga till grannbyn Beteby några kilometer längre söderut. Där landar vår lilla farkost efter drygt 5 timmars hopplös kryssning kl 14.30. Marschen till vägen genom fårhagar och vetefält i två kilometer är en upplevelse! Folk på vägen tror att de ser en rymdvarelse eller någon annan konstig varelse, när skipper kommer vandrande i överlevnadsdräkten med full packning. Blir upphämtad av några nyvunna supporters, som under några dagar hjälper till med logistiklösningar och stor uppmuntran. Det blir övernattning på östsidan av ön - i tält.

 

13 juli. Beteby fina fågellokal med skärfläcka och småtärna lämnas kl. 10.15. Efter ännu en hård motvindssegling och tjatig kryss, hamnar vi 600 meter söder om Risinge hamn efter 2 timmar. Drakflygare och windsurfare snurrar runt jollen och hojtar uppmuntrande, när de stryker förbi. De stortrivs i vågskummet. Jollen och skipper drar sig däremot iland.

 

14 juli kl. 10.20 Risinge.  Den efterlängtade nordvinden får snabbt tag i oss och för oss långt ut i sundet - nästan ända mot Blekingekusten. Där tar vi sikte på Grönhögen. 6 timmar senare landar vi i hamnen - vid slipen. Det gick fort trots att vinden faktiskt mojnade och sedan vred till ostligt med väldig kraft. Storseglarna i hamnen gjorde stora ögon, när jollen kryssade sig in i innersta hamnen, inte långt efter att de stora kört om oss där ute.

 

15 juli. Från Grönhögen kl 10.30 och i den friska nordan och skipper känner sig för hur Jollan uppför sig i den gropiga sjön i medvind på läns. Beslutar att ge mig till Södra udden och Långe Jan. Dit når vi på knappt 2 timmar. Det fräser duktigt om jollen, när hon jagar fram, rundar revet och ”kortkryssar” in ”bakvägen” till den gamla fyrhamnen, som de senaste 20 åren grundats upp helt. Den gamla kajen syns knappt. Jag sover på Fågelstationen vars personal informeras om  kampanjen.

 

16 juli. Södra udden till Gräsgårds hamn. Nordvästlig vind ger första halvan kryssning efter en lite trevande start bland stenarna på revet ut. Två sälar följer efter och några ligger kvar på land. En av de i vattnet kommer nära, pustar till och dyker bara några meter bakom oss. Är den på lekhumör? Hur säker sitter skipper i jollen? Kryssar långt ut till havs och kommer skapligt i höjd in mot Ottenbylund och revet utanför. Ser mer sälar - tror vi. När de reser sig och går iväg - på alla fyra, ser vi att det är - just det kor. Inga fritidsbåtar syns till, men trafiken med lastfartyg är ganska livlig vid horisonten. En supertanker avtecknar sig mot himlen i söder. Ganska dräglig sjö och kapten blir inte mycket våt om ändan. Hårda kryssar i god fart gör att vi kommer en bra bit uppför kusten för varje slag. Siktar ganska tidigt Gräsgårds kyrka och kryssar på förbi Össby hamn, som vi avråtts att gå in i. Mycket grunt där. Sol men svalt. Hittar Össbygrundet genom en duns och väjer ut till havs en bit igen. Vinden vrider lite och vi kan styra rakt på Gräsgårds hamn.

 

17 juli. Gräsgårds hamn till Stenåsabadet med raketfart i frisk nordvästlig frånlandsvind. Det innebär mindre sjö och full fart. I uppemot sex-sju knop forsar jollen fram utefter den öländska östkusten i gassande sol och en vind från alvaret, som känns het som en blåslampa. Platser som Gammalsby, Torgård, Segerstad med sin fina fyr, Mellby, Hulterstad, Triberga och Kvinneby syns tydligt från jollen. Så när som en stenkänning utanför Triberga och en ganska våldsam ”plöjning” av grunden kring Stenåsabadet, går resan bra. Landningen bland de badande blir upplivande och många hjälpsamma händer drar jollen till strandkanten. Jan Lindmark från Örnsköldsvik hjälper till med jolledragning och ger skjuts till jollebilen, som står vid morgonens startplats i Gräsgård. Fågelguiden Gösta Friberg, som bjudit på nattlogi i sitt lilla hotell Svalgården, tar efter seglatsen åter emot och för uppdatering av hemsidan.

 

18 juli. Stenåsabadet - Bläsinge hamn. Får hjälp att komma ut på centerbordsdjup och kan snart styra ut på djupt vatten. Det blir en lång kryss ut till havs. Dels för att slippa sten och grynnor, som det finns gott om. Sjökortet ser på vissa ställen ut som flugorna satt sina visitkort tätt. Bara att hålla undan, men varje dag, särskilt när ett kryssben med slag nära land blir nödvändigt, snubblar vi över någon sten. Hittills utan att bryta centerbord eller roder. Vinden avtar efter att den lekt kurragömma och snurrat flera gånger. Till sist kommer kvällsbrisen och den är rätt! Ostlig! Tror att vi är på väg in i Bläsinge hamn utanför Norra Möckleby, men i motsolsdiset ser vi fel. Lyckas åter hitta inseglingsrännan, som är smal. Turister i hamnen får min kamera och tar några fina bilder. Med hjälp av dessa och de tidigare, kan jag se klockslagen för starter och landningar. Familjen Barvestad bjuder på efterlängtad dusch, kroppkakor och skön säng. Dagens segling blir den hittills längsta under Ölandsturnén. 9 timmar och 20 minuter!

 

19 juli. "Vilodag" - reparationer på jollen, uppdatering hemsidan, skriver artikel till Ölandsbladet och försöker skicka bilder dit. Bilkörning till Borgholm och ÖB för att ordna överföringen, men det krånglar. Får skicka bilderna till tidningen via hjälpsamma ADT-Tryckeriet i stan. Åker ner till Bläsingehamn och får en full protestlista av en hjälpsam fiskare. Äter pizza i Färjestaden och blir intervjuad av Östrans Simon Karlsson. Upptäcker bromsfel på bilen, men hjälpsamma människor på en mack ger goda råd och felet avhjälps. Puh! Skipper får sova även denna natt i bäddad säng hos familjen Barvestad. Tack!

 

20 juli. Bläsinge hamn - Störlinge bodar. 4 tim 20 min. Avfärd 9.30. Vaknar till galandet från Barvestads sju(!) tuppar vid 4-tiden, men somnar om till 7. På vägen till hamnen  kör skipper om en äldre man med kamera. Han cyklar ivrigt mot hamnen och dyker upp, när skipper sedan pysslar med jollen och säger att det i dagens Östran står det att vi är i Bläsinge hamn. Nu vill han se, när vi ger oss iväg och han tar bilder, under förberedelserna. Han tar också vår loggboksbild. Kryss ut i den smala rännan. Prickarna gungar, så skipper blir nästan sjösjuk, när han seglar nära dem. Väl ute till havs vill gärna dyningarna klättra in i jollen. Skipper sänker tyngdpunkten i jollen genom att krypa långt ner i henne. Tycker det går långsamt, men trots sjögången går det ändå ganska fort. De höga vågorna gör det svårt att orientera sig. Ljuset mot kustlinjen är inte det bästa och att använda kikaren är näst intill omöjligt i sjöhävningen. Ursprungsplanen att nå Kapelludden slås ur hågen. Vi siktar en grupp bodar i land och gissar med ledning av kyrktornet i land att det kan vara Gärdslösakusten. Spanar från toppen av de fräsande, manshöga vågtopparna. Ska det smälla på väg in till läget? I den här farten går centerbordet av vid bottenkontakt. Fegar och blandar halvvind med läns. Sista metrarna från en liten stenpir som siktats en stund, får jollen ett par riktiga stenhugg. Skipper drar upp allt och blåser in i en liten, smal hamnbassäng. Julia och Emma, sex år, rusar fram från en av bodarna och undrar varifrån vi kommit. Mamma Birgitta Johansson från Borgholm skjutsar skipper till jollebilen i Bläsinge. Kapten kan med bilen köra och äta lagad mat för en gång skull. Det blir Wannborgs lammat strax norr om Köpingsvik, tvärs över ön. Har fått lov att sätta bilen och tältet vid Johanssons bod i Störlinge. Trött efter dagens segling och anspänning. Skipper somnar till bruset av de dånande dyningarna ute på grynnorna.

 

21 juli. Störlinge bodar - Melösabadet. 6 tim 45 min. Avsegling 9.30. Först morgondopp. Sovit länge (7.30). Verkar vara nordostlig. Sparvhök sitter på ett av bodtaken och silvertärnefamiljerna sträcker söderut i rytmiska småflockar. Frukost i skuggan. Det är redan mycket varmt. Plockar ihop och gör klart skepp. Badande bodägare önskar lycka till. Alla tycks känna till seglingsprojektet. På vägen ut seglar skipper förstås på samma sten, som han dunkade i på väg in. Hur korkad får man vara? Vinden velar - som vanligt. I den fortfarande kraftiga dyningen syns alla grynnor tydligt och bra med sin bränningar. Lite jobbigt då när vinden är svag och avdriften stark. Vi kommer alltför nära stenarna. Jollen rör sig milimetervis. Slappt och segt i tre timmar. Kan det ändå inte få bli Kårehamn idag? Mörka moln bakom och åskregn på väg. Ser i kikaren badande barn på en sandstrand. Kan det vara Melösabadet månne? Jag girar och siktar dit. Forsar med dyningen in på den långgrunda sandstranden och krånglar mig ur jollen efter att Östersjön gett en sista vågdusch i baken. Blöt. På stranden finns inte många eftersom regnet är på väg. Monika Gora och hennes sexåriga dotter Iris med kompisen Lydia tycker min ankomst är mycket märklig. Barnen vill absolut hjälpa till att dra jollen i land. Mamma kör mig till jollebilen vid Störlinge Bodar. Kebab i Köpingsvik och placering av protestlistor. Bed&Breakfast i Bredsätter hos ett konstnärspar. Rent och fint med dusch och toa.

 

22 juli. Melösabadet - Kårehamn. 6 tim 10 min. Start 9.50. Vaknar B&B. Gröt och ägg som beställts. Kör till badet och jollen. Lastar och byter om. En person fotograferar proceduren på sandstranden. Vi blir av badare "promenadbogserade" till centerbordsdjup . Kryssar ut och sätter kurs mot norr. Det blir långa kryss i nordosten. Ganska måttlig sjö. Och hur det än är så blir det Kårehamn idag. Det blir fräsig läns in i rännan och det är bara att styra på de röda ledljusen. Väl inne i hamnen söker vi oss till slipen. Vid fiskrestaurangen sitter folk och kollar. De sträcker på halsarna för att bättre se den lilla farkosten nedanför kajkanten.  En grupp med tyskar och svenskar i tre bilar skipper till Melösabadet, som de finner utmärkt för sin camping och bad och tackar så mycket för  guidningen dit.  Kapten gör en utflykt med bilen utefter kusten norr ut för att kolla tänkbara landningsplatser. Han hamnar vid Föra kyrka i Klockholmstrakten. En familj från fastlandet tycker det är trevligt, när det händer något och bjuder in på ostkaka och skipper får chansen att berätta om seglingen och varför genomförs. Han hinner till Kårehamn före mörkret och sätter tältet bakom en fiskebod. Toalett och dusch finns i hamnen. Skepparn kostar på att raka sig.

 

23 juli. Kårehamn - Böda hamn. 8 tim 10 min. Start 8.50. Fiskare utanför tältet rasslar och skramlar med redskap. Bra, skipper kommer upp lite skapligt. Frukost på en nätvagn. Den nordostliga vinden känns len och snäll idag. Bossen vill undvika alla grynnor och stenar, som syns på sjökortet. De ser ut som tätt med flugskit och är nog den värsta sträckan vi har att passera på resan runt Öland. Vi tar sats och siktar långt ut till havs. Spanar efter Yttergrundets höga mast, men det ska dröja innan vi upptäcker den smala stängeln mot horisonten. Knäckebröd, vatten, knäckebröd med räkostslingor på, banan och russin - det är maten ombord - varje dag. Om skipper hinner vill säga och det fungerar med att hålla både skot och pin och stoppa i munnen samtidigt.  Ganska hög medsjö, men inget in i jollen - än. Skipper ser fem vindkraftverk. Hade han bara "pluggat" den här delsträckan bättre, hade han förstått vad snurrorna innebar. Kikaren inte till stor hjälp. Vinden ökar. Sitter ändå lugn och undrar när Böda kan tänkas dyka upp. Då visar det sig att vindkraftverken står vid Böda hamn. Vi länsar via rännan rakt in hamnen och hamnar som vanligt vid - just det - slipen. Idag den stora - för säkerhets skull...;0)

 

24 juli. Böda hamn - Hagskog. Den dagen kommer vi också att minnas. Att i en lång och härlig medvind få runda Norra Udden och Långe Erik känns helt fantastiskt!

 

25 juli. Hagskog - Kristinelund (Löttorp). En seglingsdag att nästan förtränga och glömma. Den virrigaste vinden man kan tänka sig och stiltje. För vilken gång i ordningen vet vi inte. Väntan och tålamod. Möte med seglare där ute. Massor med sol och framför allt tankar. Gång på gång närmar vi oss Blåkulla - förlåt Blå Jungfrun. Varje kryssningsben mot henne får skipper att känna det som om den lilla, mystiska och mytiska ön "drar" på något oförklarligt sätt. Trolldom? Så småningom ser vi att hon kommer allt längre bort. Det tyder på att det ändå rör sig lite åt rätt håll i den stilla kryssningen. Slutligen, precis innan vinden helt tar slut, når vi den vackra stenkusten vid Kristinelund, nära Löttorp. Kapten får lift in till dess köpcentrum. Handlar i ICA och träffar en vänlig man, som ordnar skjuts till bilen i Hagskog. Sedan blir det mat på Lammet och Grisen, ett överfullt ställe med musik, där det serveras grillat med tillbehör på löpande band. Gott men ganska dyrt. Populärt turistställe. Där finns också mannen från ICA-parkeringen i Löttorp. Får bo i hans sommarhus och slipper tälta även i natt. Tack Oskar och Pernilla!

 

26 juli. Kristinelund (Löttorp) - Kapelluddens camping (Borgholm norra).En oförglömlig seglingsetapp under denna märkliga seglingsrunda. Full fart från start. 4,4 landmil på 6 timmar!

 

27 juli. Kapelluddens camping - MÅL i Borgholms hamn.

- Förbereder målgången omkring kl 13. Press har inbjudits till den tiden. Optimistjolleskolans ledare har lovat lite "live" i samband med inseglingen. Vi snackar ihop oss om hur entrén ska ske. Grabbarna seglar efter "sega gubben" (skipper) i mål. Raketer med tjut och smäll har ordnats och hamnkapten Andreas är beredd att skjuta iväg dem, när det är dags. Jollen avseglar från vedbastubryggan på Kapelluddens camping 11.30. Ligger ute och kryssar i den obestämbara vinden utanför Borgholms yttre pir. Vid halvettiden kommer tre optimistjollar ut och vi seglar runt och lägger upp strategierna. 13.05 närmar vi oss alla fyra pirspetsen och den nordostliga vinden för oss en bit in, men vi får kryssa mot pontonbryggan. De tre från jolleskolan drar inåt hamnen medan jag kryssar åt söder för att få höjd till inre piren. Då kommer målskotten.



Se: Målgång Borgholm 27 juli





                                                              Klockan är 13.12.20. Den officiella målgångstiden. Strax efter det kapsejsar alla tre skoljollarna. Folk på land tycker det är jättespännande att se när grabbarna reser upp båtarna och öser dem seglingsbara. Vi styr in mot piren och går iland. Drar och skjuter jollen in mot pontonen där pressen står. De har fotograferat även under inseglingen. Efter en del slit är vi nästan inne vid pontonen, då skipper ska kliva i jollen igen. Missar och hamnar med ett plask mellan piren och jollen. "Livräddar" henne till pontonen, där hon dras upp. Iris Gora kommer och hjälper till att dra upp jollen. Blöt. Pressen möter och ställer frågor. Ölandsbladets Jörgen Petersson överlämnar blommor och tackar för fint samarbete. Fortsatt frågestund med medierna. Sedan bjuder familjen Gora skipper på lunch på Ebbas café. Han samlar sedan ihop de Ölandsblad där artiklar om seglingen finns med. Det blir en ganska tjock bunt. Via Borglanda, där skipper hämtar lite kvarglömt i kylskåpet, kör han med en allt högljuddare jollebil (hål på avgassystemet) mot


Norrköping/Kolmården. Klockan är 16.30. Kvällsdopp i hemmasjön. Skipper somnar snabbt! Jollan pustar ut under sin stora, trygga gran.

 

Redigerad 2011-04-15 (komplettering pågår)

Skipper och Clean Baltic



Comments